Zo kies je de juiste offerte en professional in 6 stappen

Na een tijd te hebben nagedacht besluit je eindelijk om de klus in je woning uit te laten uitvoeren. Je neemt contact op met Solvari en wij brengen je in contact met verschillende aanbieders. Je ontvangt hun offertes en dan sta je voor de lastige keuze: hoe kies je de juiste offerte die aansluit bij jouw behoeften?

tips om de juiste offerte te kiezen

De uiteindelijke beslissing is aan jou, maar het is van belang om rekening te houden met een aantal punten, bijvoorbeeld de aanbetaling, prijs, duur van de werkzaamheden, kwaliteit van de offerte en ervaring van het bedrijf. Om je te helpen de beste beslissing te maken, hebben wij een lijst opgesteld met belangrijke punten waar je op moet letten. Volg deze stappen om de beste keuze te maken!

1/ De prijs 

Wanneer je een offerte aanvraagt voor een klus aan je woning is het verleidelijk om snel te zoeken naar de aanbieder met de laagste prijs. Toch is het belangrijk om verder te kijken dan alleen de prijs: door te checken of de offerte compleet is (zie tip 3) voorkom je dat er later addertjes onder het gras bleken te zitten en de kosten vele malen hoger uitvallen. Ook de hoogte van de aanbetaling is erg belangrijk om te controleren (zie tip 2).

Sommige bedrijven doen grote beloftes tegen een prijs die veel lager is vergeleken met de concurrenten. Maar als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo.

Bij Solvari controleren wij altijd de legitimiteit van een bedrijf voordat wij een samenwerking aangaan. We kijken of het bedrijf is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en of het financieel stabiel is. Daarnaast controleren wij of er geen juridische problemen zijn met het bedrijf, of het een goede reputatie heeft in de sector en houden wij veranderingen in de gaten (nieuwe eigenaar, faillissement, etc.).

We hebben echter geen invloed op de prijs van de offerte die je ontvangt. Daarom is het van belang om de tijd te nemen voordat je een offerte accepteert: zodra de offerte geaccepteerd is, kun je niet meer van gedachte veranderen. Dus als een bedrijf jou een veel lagere prijs aanbiedt dan anderen voor dezelfde werkzaamheden moet je oppassen, omdat er wellicht een reden voor is… Zorg ervoor dat je de juiste offerte kiest die past bij jouw wensen!

2/ De aanbetaling

Zodra je een offerte hebt geaccepteerd en getekend zullen veel bedrijven je zeggen dat het gebruikelijk dat je een aanbetaling doet: over het algemeen is dit 30% van de totale prijs. In de wet staat dat een verkoper mag bepalen dat een koper maximaal de helft van het aankoopbedrag moet neertellen als aanbetaling. Je bepaalt echter zelf of je daarmee akkoord gaat! Als je geen aanbetaling wil aanbetalen, kan je natuurlijk gewoon naar een andere aannemer gaan. De bedragen die aannemers als aanbetaling vragen variëren nogal. De ene aannemer vraagt 'slechts' 10%, de andere 50 of zelfs 100% omdat hij 'de materialen vooraf moet bestellen'. Wees je ervan bewust dat de materialen slechts een gedeelte uitmaken van de kosten van de bouw. Een groot gedeelte van de kosten bestaat uit arbeidsuren.

In geen enkel geval zou je de complete prijs moeten betalen voordat de werkzaamheden starten of zelfs voltooid zijn. Het betalen van de volledige prijs voordat de werkzaamheden beginnen met de belofte dat je korting krijgt, is geen garantie dat de werkzaamheden ook voltooid zullen worden!

3/ Een offerte in details

Je vraagt je vast af wat er dan precies in een offerte staat. Een heldere en gedetailleerde offerte bevat de volgende onderdelen:

  • Materialen (hout, pvc, etc.)
  • Benodigde materialen om het werk te voltooien
  • Kwantiteiten (bijvoorbeeld het aantal ramen)
  • Prijzen per stuk
  • Totale prijs van de materialen en werkzaamheden (arbeidskrachten etc.)
  • Schoonmaak (is dit inbegrepen in de prijs of komt dit er nog bij?)

Controleer daarnaast de belastingen en of alle contactgegevens van jou en het bedrijf vermeld zijn.

Aarzel niet om al je vragen te stellen aan het bedrijf en geef het aan wanneer je de antwoorden niet helder genoeg vindt.

4/ Garantie

Wat voor klus je ook laat doen, het kan altijd voorkomen dat je het bedrijf moet bellen voor een reparatie of dat er iets veranderd moet worden nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Maar niet elk bedrijf biedt dezelfde garantie. De kans bestaat dus dat je zelf voor reparaties of veranderingen moet betalen. Daarom is het van belang om dit van tevoren duidelijk af te spreken. Als een bedrijf garantie biedt, zal het vaak duidelijk in de offerte beschreven staan.

5/ Controleer de verzekering

De werkzaamheden dienen gedekt te zijn door een verzekering en deze verzekering moet afgesloten zijn voordat het werk begint. Als er bijvoorbeeld waterschade ontstaat op de werkplek, kan de verzekering weigeren om de schade te betalen als de verzekering is afgesloten nadat het werk is begonnen (zelfs als het één dag later was). Het bedrijf moet in staat zijn om je het verzekeringscertificaat te tonen, zodat je deze zelf kunt controleren.

Als het bedrijf een specifiek certificaat nodig heeft voor jouw klus (bijvoorbeeld voor het verwijderen van asbest), neem dan de tijd om te controleren of alles up to date is.

6/ Zoek naar recensies

De beste manier om een goed beeld te krijgen van een bedrijf is door recensies te lezen van hun klanten. Dit kan soms op de website van het bedrijf zelf, mits zij er een hebben, op het internet in het algemeen of op de website van Solvari.

Wij moedigen al onze klanten aan om een recensie achter te laten en hun ervaring met het gekozen bedrijf te delen. Zo worden toekomstige klanten geholpen. Je kunt hier recensies lezen en achterlaten.