Sociale Media voor vakbedrijven: Hoe bouw je online zichtbaarheid op?

5 min. 28 april 2025

Als vakspecialist weet je hoe belangrijk mond-tot-mondreclame is. Maar ook online zichtbaarheid speelt tegenwoordig een cruciale rol bij het aantrekken van nieuwe klanten. Of je nu ramen plaatst, woningen isoleert of warmtepompen installeert, je sociale media zijn je visitekaartje van deze tijd. Een slimme aanpak op Facebook, Instagram of zelfs Google Maps zorgt ervoor dat potentiële klanten je werk zien en hun vertrouwen in je diensten ook groeit.

 

Waarom zijn sociale media belangrijk voor vakbedrijven?

Sociale media zijn de plek waar veel mensen hun zoektocht naar een vakspecialist starten. Een duidelijke profielfoto, foto’s van je afgewerkte projecten en reacties van tevreden klanten maken meteen een verschil. Potentiële klanten willen zien wie je bent, wat je doet en vooral: of je betrouwbaar overkomt. Met een paar goed geplaatste berichten per maand kan je al veel vertrouwen winnen. Maar vooral zijn jouw sociale media een verzamelplaats van jouw informatie, zeker als je geen website hebt. Op Facebook kan je jouw telefoonnummer, e-mailadres en zelfs openingsuren weergeven.

 

Wat deel je best op sociale media?

Je hoeft echt geen marketeer te zijn om doordacht aan je online zichtbaarheid te werken. Post bijvoorbeeld:

  • Voor-en-na foto's van je projecten
  • Korte video’s van je werkwijze
  • Foto’s van materialen of merken
  • Ervaringen van tevreden klanten
  • Acties of premies waar klanten op kunnen inspelen

Hou het kort, eerlijk en authentiek. Een smartphone is vaak al voldoende om sterk beeldmateriaal te maken. Het bouwt extra vertrouwen wanneer mensen op voorhand kunnen kijken naar je installaties, afgewerkte projecten en blije klanten. Vergeet niet: vraag altijd eerst toestemming aan je klant voordat je een foto of filmpje online zet van hun woning of eigendom.

 

Hoe win je nieuwe klanten met sociale media?

Een mooie post is leuk, maar hoe zorg je ervoor dat het ook iets oplevert? Het draait allemaal om zichtbaar zijn én vertrouwen opbouwen. Hieronder enkele tips waarmee je klanten naar jou toe trekt:

  • Zorg voor bereikbaarheid: zet altijd je contactgegevens duidelijk in je bio of bij je berichten. Denk aan je telefoonnummer, e-mailadres of link naar je website.
  • Werk met call-to-actions: sluit je posts af met een oproep: “Interesse in vochtbestrijding? Stuur gerust een berichtje!” of “Ben je op zoek naar nieuwe dakbedekking zoals deze?” Dit nodigt mensen uit om contact op te nemen.
  • Vraag om reacties en deel ervaringen: mond-aan-mondreclame werkt ook online. Vraag tevreden klanten of ze een reactie willen nalaten op je Facebookpagina of Google-profiel. Je kan ook af en toe hun positieve feedback op je eigen kanalen plaatsen (met toestemming natuurlijk).
  • Reageer snel en vriendelijk: iemand die interesse toont en snel een reactie krijgt, is veel sneller geneigd om met jou in zee te gaan. Toon dat je professioneel én benaderbaar bent.
  • Verwijs door naar je projecten of reviews: gebruik hiervoor je eigen website (als je die hebt) of gewoon je profiel op het Solvari-platform. Dit kan bijvoorbeeld zo: “Benieuwd naar mijn eerdere dakwerken? Bekijk hier mijn projecten en reviews.”

Kortom: laat zien wie je bent, wat je kan en maak het mensen zo makkelijk mogelijk om met je in contact te komen. Combineer dat met consistent posten en je sociale media profiel is al snel een echte troef voor nieuwe leads.

 

Waarom kiezen voor Solvari?

Bij Solvari werken we elke dag aan een duurzame toekomst. We zijn dan ook niet toevallig het grootste verduurzamingsplatform van de Benelux. Ben jij een vakspecialist op het gebied van isolatie, warmtepompen, kozijnen, …? Meld je dan gratis aan bij Solvari en wij zorgen voor:

Kwalitatieve leads op maat en bij jou in de buurt

100% flexibiliteit: jij kiest zelf welke projecten je aanneemt

Meer dan 130 soorten klussen in de bouw- en renovatiesector

Een bedrijfsprofiel op ons platform als online visitekaartje

Performante tools om jouw leads gericht op te volgen

Meld je gratis aan 

 

Eerder bekeken pagina's