Storytelling marketing: zet jouw verhaal centraal!
5 min. 15 november 2024
Mensen houden van verhalen. In films, boeken en podcasts, maar ook bij vakbedrijven. Wil je een emotionele band creëren met jouw huidige en toekomstige klanten? En zo verder groeien als vakbedrijf? Vertaal dan jouw missie, producten en service naar een verhaal.In deze blog ontdek je de voordelen van storytelling binnen jouw marketingactiviteiten. Op de koop toe geven we je 5 tips om de theorie om te zetten naar de praktijk!
Waarom werken met storytelling?
Een gortdroge opsomming van feiten of een boeiend verhaal met interessante personages, een goede opbouw en het liefst ook een happy end. Moeten we nog zeggen welke optie mensen kiezen? Van de Griekse mythen tot de huidige YouTube-video’s: verhalen zijn zo oud als de straat, maar hebben nog niks aan overtuigingskracht ingeboet. Ook als vakbedrijf heeft een sterk merkverhaal een grote meerwaarde. Verwerk je storytelling binnen jouw marketing? Dan levert dat je de volgende voordelen op:
- Verhalen blijven hangen: vaak herinneren mensen zich het plot van een film nog heel goed. Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf als je storytelling binnen je marketingstrategie gebruikt. Verhalen hebben een bepaalde structuur en rode draad. Dat zorgt ervoor dat ook jouw producten en dienstverlening langer blijven hangen bij consumenten.
- Verhalen verhogen je geloofwaardigheid: mensen geloven een verhaal sneller dan de zoveelste gladde, agressieve email- of ads-campagne. Door jouw verhaal als bedrijf te vertellen, wek je vertrouwen bij zowel bestaande als nieuwe klanten. In het beste geval creëer je zelfs emotionele betrokkenheid, waardoor je klanten jouw verhaal verder vertellen. Zulke mond-op-mondreclame is goud waard!
- Verhalen creëren bewustwording: mensen nemen geen actie als ze overspoeld worden met cijfers en feiten. Wil jij je klanten bewust maken van een bepaald aspect van jouw bedrijf, bv. jouw inspanningen om met ecologische materialen te werken? Een verhaal over jouw duurzame manier van werken kan het verschil maken.
- Verhalen zetten aan tot kopen: met een verhaal toon je hoe een product of dienst een probleem van consumenten oplost. Of een verlangen vervult waarvan sommigen zelfs nog niet wisten dat ze het hadden. En dat is de beste manier om mensen tot actie aan te zetten.
5 tips voor een overtuigend bedrijfsverhaal
Dat klinkt allemaal mooi op papier, maar hoe vertaal je storytelling naar de marketing van jouw eigen bedrijf? Het goede nieuws, je hebt zeker geen duur communicatiebureau nodig om verhalend te werk te gaan. Met een combinatie van deze 5 tips kom je al een heel eind:
- Laat je klanten aan het woord: het beste personage in jouw bedrijfsverhaal ben je niet altijd zelf. Zet daarom zeker ook jouw klanten in de kijker. Als je tevreden consumenten aan het woord laat, kom je als bedrijf veel betrouwbaarder over. Dat kan met reviews op jouw site, maar ook met posts van je klanten op hun sociale media-accounts, korte filmpjes, … Probeer dus ook je klanten te betrekken bij jouw storytelling-activiteiten.
- Beantwoord de belangrijkste vragen: ga voor jouw bedrijf goed na wat je in de schijnwerpers wil zetten. Enkele sleutelelementen zijn waarom jij doet wat je doet, jouw missie, de geschiedenis van je vakbedrijf en de personages binnen je verhaal (jijzelf, medewerkers, klanten, …).
- Zorg voor een rode draad: heb je bepaald op welke aspecten van jouw bedrijf je de aandacht wil leggen? Breng die elementen dan terug in al je communicatie. Staan ecologie en een fossielvrije toekomst bij jou bv. centraal? Vertel die boodschap dan op een consistente manier. Uiteraard in de inhoud van je boodschap, maar bv. ook qua design van je website, je bedrijfslogo, …
- Werk met beelden en video’s: het cliché klopt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Probeer daarom treffende beelden en korte video’s toe te voegen aan jouw verhaal. Dat kan het verhaal van een klant zijn, maar ook jouw bedrijfsmissie samengevat in 1 minuut, beelden van je laatste project, … Dergelijke content kan je gebruiken op je site en zeker ook op je sociale media. Een korte video of carrouselpost is bv. ideaal voor Instagram.
- Blijf realistisch en eerlijk: verhalen mogen tot de verbeelding spreken, maar als bedrijf ben je geen Steven Spielberg. Schrijf dus geen pure fictie en schep geen verwachtingen die je niet kan waarmaken. Door je verhaal realistisch en herkenbaar te maken, creëer je meer vertrouwen in jouw diensten.
Waarom kiezen voor Solvari?
Bij Solvari werken we elke dag aan een duurzame toekomst. We zijn dan ook niet toevallig het grootste verduurzamingsplatform van de Benelux. Ben jij een vakspecialist op het gebied van isolatie, warmtepompen, kozijnen, …? Meld je dan gratis aan bij Solvari en wij zorgen voor:
Kwalitatieve leads op maat en bij jou in de buurt
100% flexibiliteit: jij kiest zelf welke projecten je aanneemt
Meer dan 130 soorten klussen in de bouw- en renovatiesector
Een bedrijfsprofiel op ons platform als online visitekaartje
Performante tools om jouw leads gericht op te volgen