Een offerte maken: hoe begin ik eraan?

Een overtuigende, professionele offerte is goud waard voor je bedrijf. Maakte je een goede indruk tijdens het eerste contact? Dan trek je met een goed voorstel potentiële klanten vaak over de streep. Maar hoe maak je zo'n offerte? Wat zijn de voordelen van online offertes? En wat doe je na de bespreking van je prijsvoorstel?

Lees meer:

Hoe is een offerte opgebouwd?

Waarom werken met online offertes?

Een goede offerte maken: 5 tips

Hoe je offertes blijven opvolgen?

  

 

Hoe is een offerte opgebouwd?

Een offerte weerspiegelt jouw expertise, professionaliteit en ervaring als vakbedrijf. Om een goede eerste indruk te maken op mogelijke klanten, moet je er dus voor zorgen dat je voorstel volledig is. Welke elementen mogen niet ontbreken bij het opstellen van een offerte? De belangrijkste punten op een rij:

 

  • Jouw bedrijfsgegevens en de gegevens van de klant
  • Datum van de offerte en een offertenummer voor verdere opvolging
  • Helder overzicht en uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden
  • Transparant schema van alle kostenposten + totaalprijs voor het project
  • Planning van de werkzaamheden met geschatte begin- en einddatum
  • Algemene voorwaarden van de offerte (of verwijzing ernaar)

 

BELANGRIJK: gaat veel van je tijd naar klanten vinden en offertes opstellen? Solvari kan een groot deel van je administratieve werk overnemen. Zo hoef je die potentiële klanten alleen nog te overtuigen met een goede offerte.

Meld je nu gratis aan bij Solvari!

 

 

Waarom werken met online offertes?

Klanten vinden gebeurt tegenwoordig online. En hetzelfde geldt voor klanten overtuigen. Er bestaan verschillende tools (bv. Teamleader) om online offertes te maken, te verzenden en op te volgen. Steeds meer vakbedrijven gebruiken dit soort software en dat is geen toeval. De grootste voordelen van online offertes in een overzicht: 

 

 Efficiënt en snel: met een online tool is een offerte in een mum van tijd opgemaakt. Zo kan je die sneller aan je mogelijke klanten bezorgen. Dat verhoogt je kans op een positieve reactie.

 Winstgevend voor je bedrijf: ook papier, postzegels, mapjes, … kosten behoorlijk veel geld. Bovendien kan je veel inkomsten mislopen door klanten te verliezen aan concurrenten die wel met online offertes werken. Zulke tools zijn dus winstgevend voor je bedrijf op langere termijn.

 Nauwgezette opvolging: om projecten binnen te halen, is een goede opvolging van je offertes essentieel. En dat gaat des te makkelijk met een online tool. Heeft een potentiële klant zijn offerte al bekeken of ondertekend? Dan krijg je daar altijd een melding van.

 Makkelijke interactie: heeft iemand nog vragen over je offerte? Dan kan die makkelijk beantwoorden en feedback geven op de online offerte. Ook in dat geval krijg je een melding. Kortom, een stuk handiger dan papieren prijsvoorstellen.

 

KORTING: wil je jouw conversie boosten met Teamleader? Als Solvari-klant kan je dit 2 weken GRATIS testen. Ben je overtuigd? Dan krijg je ook nog eens 20% korting op je eerste jaarfactuur! Surf naar je Pro-omgeving voor meer info.

Een goede offerte maken: 5 tips

Potentiële klanten zullen je offerte sowieso vergelijken met die van andere vakbedrijven. Je voorstel kan dus maar beter tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Maar hoe stel je nu de ideale offerte op? We geven je 5 belangrijke tips mee:  

 

1. Vermeld referenties en eerdere projecten

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Goede referenties en reviews kunnen bij potentiële klanten de beslissende factor zijn. Vermeld die dus zeker in je offerte. Ook foto’s van vorige klussen maken altijd een goede indruk.

 

2. Kies voor een aantrekkelijke template

Het oog wil ook wat. Gebruik daarom een aantrekkelijke lay-out voor je offertes, inclusief je eigen logo. Werk je met online offertes? Dan kan je meestal verschillende templates kiezen voor je voorstellen.

 

3. Voeg de algemene voorwaarden toe als bijlage

Algemene voorwaarden in je offerte zijn niet verplicht, maar wel een aanrader. Ze bieden duidelijkheid over betalingstermijnen, aansprakelijkheid, geldigheidsduur van de offerte, … Zo’n document voeg je gewoon toe als bijlage bij je offerte. Je komt zo ook professioneel en betrouwbaar over.

 

4. Reageer zo snel mogelijk op een offerte-aanvraag

Krijg je een offerte-aanvraag binnen? Dan geldt dat waarschijnlijk ook voor 2 à 3 van je concullega’s. Laat het daarom zo snel mogelijk weten dat je de aanvraag hebt ontvangen. Geef ook door wanneer de klant je offerte mag verwachten. Zo heb je de tijd om dat prijsvoorstel tot in de puntjes uit te werken.

 

5. Personaliseer de offertes

Een klant wil geen voorstel van dertien in een dozijn. Vermijd daarom een kurkdroge opsomming en maak het persoonlijk. Omschrijf bv. nog een keer uitgebreid het specifieke project en de concrete wensen van de klant. Geef ook door waarom jij het beste vakbedrijf bent voor de klus.

 

TIP: hoe meer offerte-aanvragen, hoe meer kans op een goed gevulde agenda. Voor dat constante aanbod aan kwalitatieve leads kan je terecht bij Solvari. Je kiest gewoon een formule op maat en je kan starten met leads kopen.

Ja, ik wil meer opdrachten binnenhalen!

 

 

Hoe je offertes blijven opvolgen?

Een overtuigende offerte opmaken is 1 ding. Maar wat doe je als een potentiële klant jouw prijsvoorstel eenmaal ontvangen heeft? Voor een goede opvolging van offertes bestaat er geen kant-en-klare oplossing. Combineer de volgende richtlijnen om een klus ook echt binnen te halen: 

 

 Een persoonlijke aanpak is het beste. Een potentiële klant bellen werkt beter dan mailen.

 In de meeste gevallen moet je niet langer dan 4 à 7 werkdagen wachten om opnieuw contact op te nemen.

 Dankzij offertesoftware kan je bijhouden welke offertes nog openstaan, of een klant digitaal heeft getekend of niet, … 

 Versterk de band met de lead dankzij opvolgmails, content op maat via sociale media, … 

 Gebruik de vervaldatum van je offerte als aanleiding om opnieuw contact te zoeken met de klant.

 

TIP: als klant van Solvari, kan je natuurlijk ook gebruikmaken van onze ingebouwde leadopvolging. Zo verlies je geen enkele deal uit het oog!

Ik wil leads ontvangen & opvolgen via Solvari!

Eerder bekeken pagina's